P1 OBSERVATÖRER OCH PROCEDUR

P1.1

En protestkommitté kan utse observatörer, inklusive protestkommitténs medlemmar, som agerar enligt regel P1.2. En person, med en intressekonflikt som har betydelse, ska inte utses till observatör.

P1.2

Om en observatör, utsedd enligt regel P1.1, beslutar att en båt har brutit mot regel 42, kan båten straffas genom att så snart det finns en rimlig möjlighet ge en ljudsignal, peka på den med en gul flagga och tydligt identifiera båten genom att ropa, även om den båten inte längre kappseglar. En båt som har straffats på det sättet får inte ges ytterligare straff enligt regel 42 för samma händelse.

P2 STRAFF

P2.1 Första straffet

När en båt straffas första gången enligt regel P1.2, är straffet ett tvåsvängsstraff enligt regel 44.2. Om båten inte tar straffet ska den diskvalificeras utan förhandling.

P2.2 Andra straffet

När en båt straffas för andra gången under tävlingen, är straffet att omedelbart utgå. Om den inte gör det, ska den diskvalificeras utan förhandling och dess resultat får inte räknas bort.

P2.3 Tredje och följande straff

När en båt straffas för tredje gången eller ytterligare gånger under tävlingen, ska den omedelbart utgå. Om den gör det, är straffet en diskvalificering utan förhandling och dess resultat får inte räknas bort. Om den inte gör det, är straffet en diskvalificering utan förhandling i alla kappseglingar i tävlingen, inget resultat får räknas bort och protestkommittén ska överväga att kalla till förhandling enligt regel 69.2.

P2.4 Straff nära mållinjen

Om en båt har fått ett straff enligt regel P2.2 eller P2.3 och den inte har en rimlig möjlighet att utgå innan den går i mål, ska den få poäng som om den omedelbart hade utgått.

P3 UPPSKJUTNA, ÅTERKALLADE ELLER ANNULLERADE KAPPSEGLINGAR

Om en båt har straffats enligt regel P1.2 och kappseglingskommittén signalerar allmän återkallelse, att kappseglingen är uppskjuten eller annullerad, tas straffet bort, men det räknas för att bestämma hur många gånger båten har straffats under tävlingen.

P4 BEGRÄNSNINGAR AVSEENDE GOTTGÖRELSE

En båt får inte ges gottgörelse för en åtgärd enligt regel P1.2 av en medlem i protestkommittén, eller en av kommittén utsedd observatör, utom när åtgärden var felaktig på grund av att hänsyn inte har tagits till kappseglingskommitténs signaler eller en klassregel.

P5 FLAGGA O OCH R

P5.1 När regel P5 gäller

Regel P5 gäller om klassreglerna tillåter pumpning, gungning och stötning när vindhastigheten överstiger en angiven gräns.

P5.2 Före startsignalen

  1. Kappseglingskommittén får signalera att pumpning, gungning och stötning är tillåtet, som det är beskrivet i klassreglerna, genom att visa flagga O före eller tillsammans med varningssignalen
  2. Om vindhastigheten blir lägre än den angivna gränsen, efter flagga O har visats, får kappseglingskommittén uppskjuta kappseglingen. Därefter, före eller tillsammans med en ny varningssignal, ska kappseglingskommittén antingen visa flagga R, för att signalera att regel 42 som ändras av klassreglerna gäller, eller flagga O, enligt regel P5.2a.
  3. Om flagga O eller flagga R visas före eller tillsammans med varningssignalen, ska den visas tills startsignalen.

P5.3 Efter startsignalen

Efter startsignalen,

  1. om vindhastigheten överskrider den angivna gränsen, får kappseglingskommittén visa flagga O med upprepade ljudsignaler vid ett märke, för att signalera att pumpning, gungning och stötning är tillåtet, enligt klassreglerna, efter att båten har passerat märket,
  2. om flagga O har visats och vindhastigheten blir lägre än den angivna gränsen, får kappseglingskommittén visa flagga R med upprepade ljudsignaler vid ett märke, för att signalera att regel 42 som ändrats av klassreglerna gäller efter att båten har passerat märket.