Reglerna i del 2 gäller för båtar som seglar i eller nära kappseglingsområdet och som avser att kappsegla, kappseglar eller har kappseglat. Men en båt som inte kappseglar får inte straffas för brott mot någon av de här reglerna, utom regel 14 när händelsen resulterar i personskada eller allvarlig sakskada, eller regel 23.1.

Internationella sjövägsreglerna (IRPCAS) eller nationella regler om rätt till väg gäller mellan en båt som seglar efter de här reglerna och en farkost som inte gör det. Reglerna i del 2 ersätts av väjningsreglerna i IRPCAS eller av nationella regler om rätt till väg om det anges i inbjudan.

Avdelning A – Rätt till väg

En båt har rätt till väg gentemot en annan båt, när den andra båten är skyldig att hålla undan för den. Men några regler i avdelningarna B, C och D begränsar vad en båt med rätt till väg får göra.

10 För olika halsar

När båtar ligger för olika halsar ska en båt för babords halsar hålla undan för en båt för styrbords halsar.

11 För samma halsar med överlapp

När båtar ligger för samma halsar med överlapp ska en lovartsbåt hålla undan för en båt.

12 För samma halsar utan överlapp

När båtar ligger för samma halsar utan överlapp ska en båt klar akter om hålla undan för en båt klar för om.

13 Under stagvändning

En båt som har passerat vindögat ska hålla undan för andra båtar tills den ligger på kurs dikt bidevind. Under tiden gäller inte reglerna 10, 11 och 12. Om två båtar samtidigt ska rätta sig efter den här regeln, ska den båt som är på den andras babordssida eller som är akter om hålla undan.

Avdelning B – Allmänna begränsningar

14 Undvika kontakt

En båt ska undvika kontakt med en annan båt,

  1. undvika kontakt med en annan båt,
  2. inte orsaka kontakt mellan båtar, och
  3. inte orsaka kontakt mellan en båt och ett föremål som ska undvikas.

Men en båt med rätt till väg, eller en båt som seglar inom den plats eller märkesplats som den har rätt till, behöver inte göra något för att undvika kontakt förrän det står klart att den andra båten inte håller undan eller ger plats eller märkesplats.

15 Få rätt till väg

När en båt får rätt till väg ska den till en början ge den andra båten plats att hålla undan, utom när den får rätt till väg på grund av den andra båtens åtgärder.

16 Ändra kurs

16.1

När en båt med rätt till väg ändrar kurs, ska den ge den andra båten plats att hålla undan.

16.2

Dessutom gäller att när båtar kryssar på banan och en båt för babords halsar håller undan genom att segla för att passera i lä om en båt för styrbords halsar, får båten för styrbords halsar inte falla av om det innebär att båten för babords halsar genast måste ändra kurs för att fortsätta hålla undan.

17 För samma halsar, tillbörlig kurs

En båt som får överlapp i från klar akter om inom två gånger sin skrovlängd från en båt för samma halsar får inte segla högre än sin tillbörliga kurs så länge båtarna fortsätter att ligga för samma halsar och ha överlapp inom det avståndet, om den inte därigenom omedelbart kommer att segla akter om den andra båten.

Avdelning C – Vid märken och hinder

Reglerna i avdelning C gäller inte mellan båtar när märket eller hindret som avses i de reglerna är ett startmärke omgivet av se­ gelbart vatten eller dess ankarlina, från det att båtarna närmar sig det för att starta och tills de har lämnat det akter om sig.

18 Märkesplats

18.1 När regel 18 gäller

  1. Regel 18 gäller mellan båtar när de är skyldiga att lämna ett märke på samma sida och åtminstone en av dem är i zonen. Men den gäller inte
    1. mellan båtar för olika halsar när de kryssar,
    2. mellan båtar för olika halsar när tillbörlig kurs vid märket för en av dem, men inte för båda, innebär att stagvända,
    3. mellan en båt som närmar sig märket och en som lämnar det, eller
    4. om märket är ett längsgående hinder, då gäller regel 19.
  2. Regel 18 gäller inte längre mellan båtar när märkesplats har lämnats.

18.2 Ge märkesplats

  1. När den första av två båtar kommer fram till zonen,

    1. om båtarna överlappar varandra, ska den som då var ytterbåt därefter ge innerbåten märkesplats,
    2. om båtarna inte överlappar varandra, ska båten som vid det tillfället inte har kommit fram till zonen ge den andra båten märkesplats.

    När en båt ska ge märkesplats enligt den här regeln, ska den fortsätta göra det så länge den här regeln gäller, även om senare en överlapp bryts eller en ny överlapp börjar.

  2. Regel 18.2a gäller inte längre om båten som har rätt till märkesplats passerar vindögat eller lämnar zonen.

  3. När regel 18.2a inte gäller och båtarna överlappar varandra, ska ytterbåten ge innerbåten märkesplats.

  4. Om en båt får överlapp på insidan från klar akter om eller genom att den stagvänder i lovart om den andra båten, och ytterbåten från den tidpunkten inte har kunnat ge märkesplats, så gäller inte reglerna 18.2a och 18.2c mellan dem.

  5. Om det är tveksamt att en båt har fått eller brutit en överlapp i tid, ska det förutsättas att den inte har det.

18.3 Stagvända i zonen

Om en båt passerar vindögat från babords till styrbords halsar i zonen vid ett märke som ska lämnas om babord, gäller inte regel 18.2 mellan den och en annan båt för styrbords halsar som lig­ger upp märket. Om den andra båten har varit för styrbords halsar sedan den gick in i zonen, ska båten som passerade vindögat

  1. inte tvinga den andra båten att segla högre än dikt bidevind för att undvika kontakt, och
  2. ge märkesplats om den andra båten får överlapp på insidan.

18.4 Gippa i zonen

När en båt, som har rätt till väg och som överlappar på insidan, måste gippa vid ett märke för att segla sin tillbörliga kurs, får den tills den gippar inte segla längre från märket än som krävs för att segla den kursen. Regel 18.4 gäller inte vid ett märke i en gate.

19 Plats att passera ett hinder

19.1 När regel 19 gäller

Regel 19 gäller mellan två båtar vid ett hinder utom när regel 18 gäller mellan dem och

  1. när hindret är märket, eller
  2. hindret är en annan båt som överlappar båda.

Däremot gäller alltid regel 19 vid ett längsgående hinder och regel 18 gäller inte.

19.2 Ge plats vid ett hinder

  1. En båt med rätt till väg får välja att passera ett hinder på sin babords eller styrbords sida. Om en båt med rätt till väg ändrar kurs när den väljer vilken sida den passerar hindret, ska den ge den andra båten plats att hålla undan.
  2. När båtarna överlappar varandra, ska ytterbåten ge innerbåten plats mellan sig och hindret, utom när den inte har kunnat göra det från den tidpunkten då överlappen började.
  3. Medan båtar passerar ett längsgående hinder, och en båt som var klar akter om och skyldig att hålla undan får överlapp mellan den andra båten och hindret, och det när överlappen börjar inte finns plats att passera mellan den andra båten och hindret,
    1. har den inte rätt till plats enligt regel 19.2b, och
    2. medan båtarna fortfarande har överlapp, ska den hålla undan och regel 10 och 11 gäller inte.

20 Plats att stagvända vid ett hinder

20.1 Anrop

En båt får anropa om plats att stagvända för att undvika en båt för samma halsar genom att anropa ”Plats att stagvända”. Men den får inte anropa om inte

  1. den närmar sig ett hinder och snart behöver göra en väsentlig kursändring för att undvika det på ett säkert sätt, och
  2. den seglar dikt bidevind eller högre.

Dessutom får båten inte anropa om hindret är ett märke som en annan båt ligger upp och som behöver ändra kurs till följd av anropet.

20.2 Svar

  1. Efter att en båt har anropat, ska den ge en anropad båt tid att svara.
  2. En anropad båt ska svara även om anropet bryter mot regel 20.1.
  3. En anropad båt ska svara antingen genom att stagvända så snart som möjligt, eller genom att genast ropa ”Stagvänd själv” och då ge den anropande båten plats att stagvända och klara den anropade båten.
  4. När en anropad båt svarar, ska den anropande båten stagvända så snart som möjligt.
  5. Från det att en båt anropar tills den har stagvänt och undvikit en anropad båt, gäller inte regel 18.2 mellan dem.

20.3 Skicka anropet vidare

När en båt har fått ett anrop om plats att stagvända och den avser att svara genom att stagvända, får den anropa en annan båt för samma halsar om plats att stagvända och undvika den. Båten får anropa även om den inte uppfyller kraven i regel 20.1. Regel 20.2 gäller mellan den och båten den anropar.

20.4 Ytterligare krav för anrop

  1. När sådana förhållanden råder att ett anrop kanske inte hörs, ska båten också visa en signal som tydligt indikerar att den behöver plats att stagvända eller den andra båtens svar.
  2. Inbjudan kan specificera alternativa sätt för en båt att meddela sitt behov av plats att stagvända eller den andra båtens svar, och kräva att båtar gör på det sättet.

Avdelning D – Andra regler

När regel 21 eller 22 gäller mellan två båtar, gäller inte reglerna i avdelning A.

21 Fel vid starten, ta straff, bräcka med ett segel

21.1

En båt, som efter sin startsignal seglar mot startsidan av startlinjen eller någon av dess förlängningar för att starta eller rätta sig efter regel 30.1, ska hålla undan för en båt som inte gör det till dess skrov är helt på startsidan.

21.2

En båt som tar ett straff ska hålla undan för en båt som inte gör det.

21.3

En båt som rör sig bakåt, eller åt sidan mot lovart, genom vattnet för att den bräcker eller har bräckt med ett segel ska hålla undan för en båt som inte gör det.

22 Kantrad, ankrad, stå på grund, rädda någon i fara

En båt ska om möjligt undvika en båt som är kantrad eller som inte har återfått kontrollen efter att ha kantrat, en båt som har ankrat eller står på grund eller som försöker hjälpa en person eller farkost i fara. En båt är kantrad när masttoppen ligger i vattnet.

23 Störa andra båtar

23.1

En båt som inte kappseglar får inte störa en båt som kappseglar om det finns en rimlig möjlighet att undvika det.

23.2

En båt får inte störa en annan båt som tar ett straff, seglar på ett annat banben eller för vilken regel 21.1 gäller, om det finns en rimlig möjlighet att undvika det. Efter startsignalen gäller inte den här regeln när båten seglar sin tillbörliga kurs.