5 - Protester, gottgörelse, förhandlingar, olämpligt beteende och överklaganden
En blankett för ansökan om förhandling och en blankett för beslut efter förhandling finns tillgängliga på World Sailings webbplats: sailing.org/racingrules Enligt Kappseglingsreglerna behöver inte en särskild blankett användas
Svenska Seglarförbundets anmärkning: Protestblanketten som har funnits i föregående upplagor av den här boken har ersatts av två blanketter, en blankett för ansökan om förhandling och en blankett för beslut efter förhandling. Blanketterna finns på SSFs webbplats: svensksegling.se
Avdelning A – Protester, gottgörelse och stödpersoner
60 Protester
60.1 Rättighet att protestera
En båt eller kommitté får protestera mot en båt.
60.2 Avsikt att protestera
-
Om en protest avser en händelse som den protesterande såg i kappseglingsområdet:
- Om den protesterande är en båt, ska den ropa ”Protest” och när skrovlängden överstiger 6 meter tydligt visa en röd flagga. I båda fallen ska det göras vid första möjliga tillfälle. Båten ska visa flaggan tills den inte längre kappseglar.
- Om den protesterande är en kommitté som har för avsikt att protestera, ska den informera båten om det efter kappseglingen och innan protesttiden går ut.
-
- båten som protesten riktas mot är utom hörhåll vid tiden för händelsen,
- händelsen var att ha seglat banan fel,
- händelsen inte sågs av den protesterande i kappseglingsområdet, eller
- protestkommittén beslutar att protestera mot en båt enligt regel 60.4c,
då krävs bara att den protesterande ska informera båten den protesterar mot vid första rimliga tillfälle.
-
Om det vid tiden för händelsen är uppenbart för en båt som protesterar att någon i besättningen på någon av båtarna är i fara, eller personskada eller allvarlig sakskada har inträffat, gäller inte reglerna 60.2a eller 60.2b, men båten ska försöka informera den andra båten innan protesttiden går ut att den avser att protestera.
-
En kommitté får informera en båt om avsikten att protestera mot den genom att anslå ett meddelande på den officiella anslagstavlan.
60.3 Lämna in en protest
- När protesten lämnas in, ska den vara skriftlig och identifiera den protesterande, den som protesten riktar sig mot och händelsen.
- En protest ska lämnas in till tävlingsexpeditionen (eller på annat sätt som anges i seglingsföreskrifterna) innan protesttiden går ut, förutom när protestkommittén har goda skäl att förlänga tiden. Protesttiden går ut
- två timmar efter att sista båten i kappseglingen gått i mål, för protester som avser händelser som sågs i kappseglingsområdet, eller
- två timmar efter relevant information finns tillgänglig för den protesterande, för övriga protester.
Men när seglingsföreskrifterna anger en annan protesttid, då gäller den tiden i stället.
60.4 Protestens giltighet
- En protest är ogiltig
- om den inte överensstämmer med definitionen av Protest, regel 60.2 eller regel 60.3,
- om den gäller ett brott mot en regel i del 2 eller regel 31 och kommer från en båt som varken var inblandad i eller såg händelsen, eller
- om det gäller ett påstått brott mot regel 69 eller en Regulation omnämnd i regel 6, förutom när den Regulationen tillåter det.
- En protest är ogiltig även om den kommer från en kommitté och baseras på information från
- en ansökan om gottgörelse,
- en ogiltig protest, eller
- en rapport från en person som har en intressekonflikt (annat än en representant från den egna båten).
- Men regel 60.4b gäller inte för en protest från
- protestkommittén som får kännedom om en händelse med en båt som ledde till personskada eller allvarlig sakskada,
- protestkommittén som under en förhandling av en giltig protest får kännedom om att en båt, som inte är part i förhandlingen, var inblandad i händelsen och kan ha brutit mot en regel, eller
- tekniska kommittén om den först har genomfört en inspektion och beslutat att båt eller personlig utrustning inte överensstämmer med klassreglerna eller regel 50.
60.5 Protestbeslut
-
Protestkommittén ska genomföra en förhandling i enlighet med regel 63 för att ta beslut om en protest.
-
Om protestkommittén beslutar att en båt har brutit mot en regel, ska båten diskvalificeras oavsett om den tillämpliga regeln var nämnd i protesten eller inte. Men båten får inte diskvalificeras om
- båten ska frikännas eller ett annat straff gäller,
- båten redan har tagit ett tillämpligt straff, för då ska båten inte straffas ytterligare, förutom när straffet för regeln som brutits är diskvalifikation som inte får räknas bort,
- kappseglingen startas om eller seglas på nytt, då tillämpas regel 36, eller
- båten har brutit mot en klassregel och regel 60.5d1 gäller.
Om en båt har brutit mot en regel när den inte kappseglar, ska straffet ges i seglingen närmast i tiden för händelsen.
-
Om protestkommittén beslutar att en båt har brutit mot en klassregel:
- får båten inte straffas om avvikelserna utöver toleranser som klassreglerna anger har orsakats av skada eller normalt slitage utan att förbättra båtens prestationsförmåga,
- får båten inte kappsegla igen förrän avvikelserna har rättats till, förutom när protestkommittén beslutar att det inte finns, eller har funnits, rimlig möjlighet att göra det,
- varje brott mot samma regel i tidigare kappseglingar i tävlingen kan ges samma straff för alla de kappseglingarna utan ytterligare protester, och
- får båten delta i kommande kappseglingar utan ändringar på båten, men bara om den skriftligen anger att den avser att överklaga. Om båten inte överklagar, eller om överklagandet inte bifalls, ska båten diskvalificeras utan förhandling i alla följande kappseglingar den deltagit i.
61 Gottgörelse
61.1 Ansöka eller överväga gottgörelse
- En båt får ansöka om gottgörelse.
- Kappseglingskommittén eller den tekniska kommittén får ansöka om gottgörelse för en båt.
- Protestkommittén får kalla till en förhandling för att överväga gottgörelse för en båt.
61.2 Ansökan om gottgörelse
- En ansökan om gottgörelse ska vara skriftlig och ange orsaken till den.
- En ansökan ska lämnas in på tävlingsexpeditionen (eller på annat sätt som anges i seglingsföreskrifterna):
- om det gäller en händelse i kappseglingsområdet, innan protesttiden går ut eller två timmar efter händelsen (den senare tidsgränsen gäller),
- om det gäller ett beslut taget av protestkommittén på den sista kappseglingsdagen, senast 30 minuter efter att beslutet anslogs, eller
- för alla övriga ansökningar, så snart det rimligen är möjligt efter att den relevanta informationen finns tillgänglig.
Men protestkommittén ska utsträcka tiden om det finns goda skäl att göra det.
61.3 Ogiltiga ansökningar
En ansökan om gottgörelse är ogiltig om den inte uppfyller kraven i regel 61.2.
61.4 Gottgörelsebeslut
- Protestkommittén ska genomföra en förhandling i enlighet med regel 63 och besluta om den ska ge gottgörelse.
- En båt har rätt till gottgörelse om resultatet eller placeringen i en kappsegling eller serie har blivit, eller kan bli, påtagligt sämre utan båtens egen skuld genom
- en felaktig åtgärd eller underlåtenhet av en kommitté eller den arrangerande myndigheten, men inte genom en protestkommittés beslut när båten var part i förhandlingen,
- person- eller sakskada på grund av en åtgärd av en båt som bröt mot en regel i del 2 och tog ett tillämpligt straff eller straffades,
- person- eller sakskada på grund av en åtgärd av en farkost som inte kappseglade och som var skyldig att hålla undan eller befinns vara vållande enligt IRPCAS eller nationella regler om rätt till väg,
- att den har lämnat hjälp (men inte till sig själv eller sin besättning) i överensstämmelse med regel 1.1, eller
- en åtgärd av en annan båt, eller en besättningsmedlem i eller stödperson till den båten, där åtgärden gav ett straff enligt regel 2 eller ett straff eller en varning enligt regel 69.
- Om en båt har rätt till gottgörelse, ska protestkommittén vidta en åtgärd som är så rättvis som möjligt för alla båtar som berörs, oavsett om de har ansökt om gottgörelse eller inte. Det kan vara att ändra poängen (se regel A9 för exempel) eller målgångstiden för båtar, att annullera kappseglingen, att låta resultaten kvarstå oförändrade eller att vidta någon annan åtgärd.
- Om det finns tveksamheter avseende fakta eller det troliga resultatet av någon åtgärd för kappseglingen eller serien, ska protestkommittén inhämta bevisning från lämpliga källor och särskilt innan den annullerar kappseglingen.
62 Stödpersoner
62.1
Efter att ha fått en rapport från en båt eller kommitté, eller baserat på egna observationer eller information från annat håll, innefattande bevisning framlagd under en förhandling, kan protestkommittén kalla till en förhandling för att avgöra om en stödperson har brutit mot en regel.
62.2
Om protestkommittén beslutar att kalla till en förhandling, ska den genomföra förhandlingen enligt regel 63 och kan utse en person som framlägger anklagelserna.
62.3
Om protestkommittén beslutar att en stödperson som är part i förhandlingen har brutit mot en regel, kan den
- ge en varning,
- utesluta personen från tävlingen eller tävlingsplatsen, frånta personen rättigheter eller förmåner, eller
- vidta annan åtgärd inom sitt behörighetsområde som reglerna tillåter.
62.4
Ytterligare, om protestkommittén beslutar att
- en båt kan ha fått fördel i tävlingen genom stödpersonens regelbrott, eller
- stödpersonen begick ytterligare regelbrott efter att protestkommittén skriftligen varnade båten, efter en tidigare förhandling, att ett straff kan ges,
då kan protestkommittén också straffa en båt som är part i förhandlingen för brottet mot en regel som en stödperson gjort sig skyldig till genom att ändra en båts poäng i en enskild kappsegling, upp till och med diskvalificering.
Avdelning B – Förhandlingar och beslutsfattande
Regel 63 gäller för alla förhandlingar som genomförs av protest kommittén.
63 Genomföra förhandlingar
63.1 Parternas rättigheter
- Alla parter i en förhandling ska
- meddelas om tid och plats för förhandlingen,
- få tillgång till protesten, ansökan om gottgörelse eller rapporten som ska behandlas under förhandlingen,
- få rimlig tid att förbereda sig inför förhandlingen, och
- tillåtas ha en representant närvarande under tiden all bevisning läggs fram men när protesten gäller ett brott mot en regel i del 2, 3 eller 4, ska båtarnas representanter ha varit ombord vid tiden för händelsen, förutom när protestkommittén har goda skäl att besluta annat.
- Om en part inte kommer till förhandlingen, får protestkommittén fortsätta förhandlingen i dess frånvaro.
63.2 Förhandlingar
- Protestkommittén ska behandla varje protest eller ansökan som har lämnats in, om den inte tillåter att protesten eller ansökan tas tillbaka.
- Protestkommittén får behandla samma händelse, eller mycket nära relaterade händelser, under en förhandling. Men en förhandling enligt regel 69 ska inte kombineras med någon annan typ av förhandling.
- Om kraven på giltighet är uppfyllda, får protestkommittén ändra typen av fall om det är lämpligt att göra så efter att ha övervägt informationen i fallet, inkluderande all bevisning som lagts fram under förhandlingen.
- Om protestkommittén beslutar att protestera mot en båt enligt regel 60.4c2, ska den avsluta den pågående förhandlingen, lämna in en protest i enlighet med reglerna, och sedan behandla den ursprungliga och den nya protesten tillsammans.
- En förhandling mellan parter i olika tävlingar med olika arrangörer ska behandlas av en protestkommitté som arrangörerna kan godta.
63.3 Intressekonflikt
-
En medlem i protestkommittén ska upplysa om varje möjlig intressekonflikt så snart hen blir medveten om den.
-
En part i förhandlingen som tror att en medlem i protestkommittén har en intressekonflikt ska invända så snart som möjligt.
-
En medlem i protestkommittén som har en intressekonflikt ska inte ingå i protestkommittén vid en förhandling, om inte:
- alla parter går med på det, eller
- protestkommittén beslutar att intressekonflikten inte har betydelse.
Men vid World Sailing major events eller andra tävlingar där den nationella myndigheten för tävlingen föreskriver det, får inte en person som har en intressekonflikt vara medlem i protestkommittén.
-
När protestkommittén beslutar om intressekonfliktens betydelse, ska den överväga
-
All skriftlig information som föreskrivs i regel 63.6b ska innefatta alla intressekonflikter som en medlem i protestkommittén har upplyst om och alla beslut av protestkommittén enligt regel [63.3c2].
63.4 Förhandlingens genomförande
- Protestkommittén ska först kontrollera giltigheten. Förhandlingen avslutas om
- Protestkommittén ska inhämta bevisning från parterna närvarande vid förhandlingen, deras vittnen och all annan bevisning som den bedömer nödvändig. Hörsägen är tillåten. Men protestkommittén kan bortse från bevisning som är irrelevant eller onödig upprepning.
- En part som närvarar vid förhandlingen får ställa frågor till alla personer som vittnar.
- En medlem i protestkommittén som har sett händelsen ska så snart som möjligt berätta det för parterna som närvarar vid förhandlingen.
- Ett vittne får bara närvara när det ger vittnesmål, förutom ett vittne som:
- också är en part, eller
- är en medlem av protestkommittén.
63.5 Beslut
-
Protestkommittén ska överväga bevisningen och värdera vilken vikt den har. Den ska sedan fastställa de fakta som är mest sannolika (om inte den tillämpliga regeln föreskriver annat), och därefter tillämpa reglerna på dessa fakta för sina slutsatser och beslut.
-
Protestkommittén tar beslut med enkel majoritet. När röstningen utfaller lika, har ordförande utslagsröst.
-
Om det finns en konflikt mellan
- två eller fler regler som måste lösas innan ett beslut kan tas, och
- de reglerna finns i inbjudan, seglingsföreskrifterna eller någon annan handling som gäller för tävlingen enligt punkt g i definitionen Regel,
då ska protestkommittén tillämpa den regel som den tror ger det mest rättvisa resultatet för alla berörda båtar.
-
Om protestkommittén tvekar på en klassregels innebörd, ska den hänskjuta sina frågor tillsammans med relevanta fakta till en myndighet som ansvarar för tolkningen av regeln. När protestkommittén tar sitt beslut, ska den rätta sig efter myndighetens svar.
63.6 Informera parterna och andra
- Protestkommittén ska snarast informera parterna i förhandlingen om fastställda fakta, tillämpliga regler, beslutet, grunderna för det, de straff och gottgörelse som har getts.
- Om en part skriftligen begär det inom sju dagar efter att beslutet meddelats, ska informationen snarast finnas skriftligt och lämnas ut. Protestkommittén får göra eller godkänna en skiss, om den tycker det är relevant.
- Protestkommittén får publicera ovanstående information efter förhandlingar, även efter en förhandling enligt regel 69, förutom när den beslutar att det finns goda skäl att låta bli.
- Protestkommittén kan föreskriva att ovanstående information endast delges parterna.
- Om protestkommittén straffar en båt enligt en klassregel, ska den skicka de ovanstående uppgifterna till den myndighet som ansvarar för klassreglerna.
63.7 Återuppta en förhandling
-
En protestkommitté får återuppta en förhandling när den`beslutar att
- en part kunde inte undvika att frånvara vid förhandlingen,
- den kan ha begått ett avgörande misstag, eller
- avgörande ny bevisning har blivit tillgänglig inom rimlig tid.
Men en protestkommitté ska återuppta en förhandling när den nationella myndigheten kräver det enligt regel 71.3 eller [R5].
-
En part i förhandlingen får lämna in en skriftlig ansökan om återupptagande till tävlingsexpeditionen (eller på annat sätt som föreskrivs i seglingsföreskrifterna) senast 24 timmar efter att ha informerats om beslutet. Ansökan ska ange skälet för att göra den. Men på den sista planerade tävlingsdagen, ska ansökan lämnas in
- före protesttidens utgång om den ansökande parten meddelades beslutet föregående dag,
- senast 30 minuter efter parten informerades om beslutet den dagen.
En ansökan som inte uppfyller kraven i den här regeln är ogiltig.
-
Protestkommittén ska överväga alla ansökningar om att återuppta en förhandling. När en ansökan om att återuppta övervägs eller förhandlingen återupptas,
- när ansökan enbart grundas på ny bevisning, ska om möjligt majoriteten av protestkommitténs medlemmar ingått i den ursprungliga protestkommittén,
- när ansökan grundas på ett avgörande misstag, ska om möjligt minst en ny medlem ingå i protestkommittén.
64 Proportionerliga straff
När en båt innan protesttiden går ut rapporterar att den har brutit mot en regel, för vilken det finns ett proportionerligt straff, ska protestkommittén besluta om ett lämpligt straff efter att ha beaktat lämplig bevisning. Det finns inget krav att hålla en förhandling.
65 Rättsligt ansvar och kostnader
65.1
Frågor om rättsligt ansvar som uppkommer efter ett brott mot reglerna, inklusive krav på ekonomisk ersättning, ska följa nationella föreskrifter, om sådana finns.
65.2
Alla kostnader för mätning som uppkommer vid en protest mot en klassregel ska bekostas av den förlorande parten, om inte protestkommittén beslutar annat.
Anmärkning: Det finns inga regler 66 till 68.
Avdelning C – Olämpligt beteende
69 Olämpligt beteende
69.1 Skyldighet att inte bete sig olämpligt, avgörande
- En tävlande, båtägare eller stödperson får inte bete sig olämpligt.
- Olämpligt beteende är:
- Ett påstående om brott mot regel 69.1a ska avgöras enligt bestämmelserna i regel 69. Det ska inte utgöra skäl för en protest.
69.2 Åtgärder av en protestkommitté
- En protestkommitté som handlar enligt den här regeln ska ha minst tre medlemmar.
- När en protestkommitté, genom egna observationer eller information som den har tagit emot från vilken källa som helst, inklusive bevisning i en förhandling, tror att en person kan ha brutit mot regel 69.1a, ska den besluta om den ska kalla till en förhandling eller inte.
- När protestkommittén behöver mer information innan den kan besluta om den ska kalla till en förhandling, ska den överväga att utse en eller flera personer att göra en utredning. En utredare får inte vara medlem i protestkommittén som ska besluta i ärendet.
- När en utredare är utsedd, ska all relevant information som hen samlar, både fördelaktig och ofördelaktig, lämnas till protestkommittén och till parterna om protestkommittén beslutar att kalla till förhandling.
- Om protestkommittén beslutar att kalla till en förhandling, ska den snarast skriftligen informera personen om det påstådda brottet och om tid och plats för förhandlingen samt följa anvisningarna i regel 63, förutom:
- om inte en person har utsetts av World Sailing, kan en person utses av protestkommittén att framföra anklagelsen.
- en person som har fått en anklagelse riktad emot sig enligt den här regeln har rätt att ta med sig en rådgivare och en representant som får företräda hen.
- Om en part
- anger goda skäl varför den inte kan närvara vid förhandlingen på utsatt tid, ska protestkommittén kalla till förhandling på annan tid, eller
- varken anger goda skäl eller kommer till förhandlingen, får protestkommittén hålla förhandling utan att den parten är närvarande.
- Kravet på bevisning som ska tillämpas är uppfyllt, då protestkommittén känner sig tillfreds med bevisningen i relation till hur allvarligt det påstådda olämpliga beteendet är. Men om beviskraven i den här regeln strider mot nationella lagar, får den nationella myndigheten, med World Sailings godkännande, ändra kraven genom en föreskrift till den här regeln.
- När protestkommittén har fastställt att en tävlande eller en båtägare har brutit mot regel 69.1a, får den vidta en eller flera av följande åtgärder
- ge en varning,
- ändra båtens poäng i en eller flera kappseglingar, inklusive diskvalificering som får eller inte får räknas bort i det sammanlagda resultatet,
- utesluta personen från tävlingen eller tävlingsplatsen, frånta rättigheter eller förmåner, och
- vidta någon annan åtgärd inom kommitténs behörighetsområde såsom reglerna föreskriver.
- När protestkommittén har fastställt att en stödperson har brutit mot regel 69.1a, gäller reglerna 62.3 och 62.4.
- Om protestkommittén
- ger ett straff som är mer än en DNE,
- utesluter personen ifrån tävlingen eller tävlingsplatsen, eller
- i andra fall som den finner lämpligt, ska den rapportera vad som framkommit, inklusive fastställda fakta, slutsatser och beslut, till personens nationella myndighet eller till World Sailing vid särskilda internationella tävlingar listade i World Sailing Code of Ethics. Om protestkommittén har handlat enligt [69.2f2], ska rapporten innefatta även den omständigheten och grunderna för den.
- Om protestkommittén beslutar att inte hålla en förhandling när en part är frånvarande, eller om protestkommittén har lämnat tävlingen och en rapport som innehåller ett påstående om brott mot regel 69.1a har inkommit, får kappseglingskommittén eller arrangören utse samma eller ny protestkommitté för att handla enligt den här regeln. Om detär opraktiskt för protestkommittén att hålla en förhandling, ska den samla all tillgänglig information, och om påståendetverkar berättigat, skicka en rapport till personens nationella myndighet eller till World Sailing vid särskilda internationella tävlingar listade i World Sailing Code of Ethics.
69.3 Åtgärder av en nationell myndighet och World Sailing
Disciplinära befogenheter, procedurer och ansvar hos nationella myndigheter respektive World Sailing som gäller är listade i World Sailing Code of Ethics. Nationella myndigheter och World Sailing får ge ytterligare straff, inklusive avstängning, enligt det regelverket.
Avdelning D – Överklaganden
70 Överklagande och begäran till en nationell myndighet
70.1
Om rätten att överklaga inte har upphävts enligt regel 70.3, får en part i en förhandling överklaga protestkommitténs beslut eller dess handläggning, förutom fastställda fakta, till den nationella myndigheten. Dessutom kan en part i en förhandling överklaga när en protestkommitté inte har hållit en förhandling eller fattat ett beslut.
70.2
En protestkommitté får begära att dess beslut bekräftas eller ändras av den nationella myndigheten.
70.3
Följande beslut kan inte överklagas:
- fattade av en internationell jury sammansatt i överensstämmelse med appendix N,
- där det är väsentligt att snabbt kunna fastställa resultatet i en kappsegling som kvalificerar en båt att delta i ett senare skede av tävlingen eller i en följande tävling (en nationell myndighet kan föreskriva att dess tillstånd krävs för ett sådant förfarande),
- vid en tävling öppen bara för båtar som anmäls av
- en organisation ansluten till den nationella myndigheten eller en medlem i en sådan organisation, eller
- en person som är medlem i den nationella myndigheten, förutsatt att den nationella myndigheten har gett sitt tillstånd att använda den här regeln, eller
- fattade vid en tävling av en protestkommitté sammansatt enligt appendix N, med undantag att bara två medlemmar i protestkommittén behöver vara internationella domare och att den nationella myndigheten efter samråd med World Sailing har gett sitt tillstånd.
Men b, c och d ska bara gälla när det är angivet i inbjudan eller seglingsföreskrifterna
70.4
I reglerna 70 till 72 menas den nationella myndigheten som den organiserande myndigheten är ansluten till enligt regel 89.1. Men om båtar när de kappseglar kommer att passera genom farvatten som tillhör flera nationella myndigheter, ska en över- klagan eller ansökan till den nationella myndigheten där mål- linjen är placerad, om inte seglingsföreskrifterna anger annan nationell myndighet.
70.5
Överklagande och ansökningar ska följa appendix R.
71 Beslut av den nationella myndigheten
71.1
En person som har en intressekonflikt eller som var medlem i protestkommittén får inte på något sätt delta i överläggningen eller beslutet beträffande ett överklagande eller en begäran om att ett beslut ska bekräftas eller ändras.
71.2
Den nationella myndigheten ska acceptera de fakta som fastställts av protestkommittén, om inte regel [R5] gäller.
71.3
Den nationella myndigheten kan:
- bekräfta, ändra eller upphäva protestkommitténs beslut (inklusive ett beslut om giltighet eller ett beslut enligt regel 69),
- begära att förhandlingen återupptas, eller
- begära att en ny förhandling ska hållas av samma eller en annan protestkommitté (som får utses av den nationella myndigheten).
71.4
Om den nationella myndigheten begär att en förhandling ska återupptas, kan den begränsa den återupptagna förhandlingens omfattning till de frågor den anser har betydelse.
71.5
Om den nationella myndigheten beslutar att en båt som var part i en protestförhandling har brutit mot en regel utan att bli frikänd, ska den straffa båten oavsett om båten eller regeln var nämnd i protestkommitténs beslut.
71.6
Den nationella myndighetens beslut är slutgiltigt. Den nationella myndigheten ska skicka sitt skriftliga beslut till alla parter i förhandlingen och till protestkommittén, som ska rätta sig efter beslutet.
72 Tolkningar
En klubb eller annan organisation ansluten till en nationell myndighet får av den begära tolkning av reglerna, förutsatt att det inte gäller en protestkommittés beslut som kan överklagas. Tolkningen får inte användas för att ändra ett tidigare protest- kommittébeslut.